Sepelvaltimotaudin uudet eurooppalaiset ohjeet korostavat elintapojen muuttamista

Reilu viikko sitten julkaistiin uudet Euroopan kardiologisen seuran (ESC) ohjeet rintakipupotilaan diagnosoinnista ja sepelvaltimotaudin hoidosta.

Sepelvaltimotaudin ennaltaehkäisyssä elintapoihin kohdistuvat toimet ovat keskiössä. Ne ovat keskeisiä myös silloin, kun tauti on jo päässyt kehittymään. Toki sepelvaltimotautia sairastavilla useimmiten tarvitaan myös lääkehoitoa ja toimenpiteitä, mutta elintavoilla on niin suuri merkitys, että ne ovat aina hoidon perusta. Etuna on myös se, että elintapoihin liittyvät muutokset jokainen meistä voi toteuttaa itse eikä siihen tarvita kalliita hoitoja.

Uudessa eurooppalaisessa ohjeistossa sepelvaltimotautia ei enää kutsuta vakaaksi (englanniksi stable) vaan krooniseksi sillä vaikka taudissa on vakaitakin vaiheita, se on etenevä sairaus. Tauti jatkaa etenemistään ellei tilanteeseen puututa. Onneksi aktiivisilla toimilla voidaan taudin etenemisnopeuteen huomattavasti vaikuttaa.

Sepelvaltimotaudin uudet eurooppalaiset ohjeet korostavat elintapojen muuttamista

 

7 kommenttia artikkeliin ”Sepelvaltimotaudin uudet eurooppalaiset ohjeet korostavat elintapojen muuttamista

  1. Edellinen lähetys ei tainnut onnistua, joten uusi yritys:

    Hei! Kiitos elintapojen esille ottamisesta! Onkohan yhteen virkkeeseen painovirhepaholainen päässyt?

    Toisin kuin kirjoituksestasi saattaisi ymmärtää, ja toisin kuin Suomen suosituksia, välimerellistä ruokavaliota määrittelevät NIUKAT maitotuotteiden ja vaalean lihan määrät (Knoops et al. 2004, Lagiou et al. 2006, Lasheras et al. 2000, Trichopoulou et al. 2003 & 2005). Predimed -tutkimuksessa niitä molempia kulutettiin yhtä lailla kaikissa ryhmissä. Maitotuotteiden käyttömäärä ei muuttunut koko tutkimuksen aikana. Niinpä maitotuotteiden osuudesta päätetapahtumiin ei saatu tietoa. Myös kaikkea lihaa (siipikarja mukaan lukien) ja lihatuotteita syötiin ryhmissä saman verran, (yhteensä 120 g/pv). Predimed -tutkimuskaan ei siis anna näyttöä minkäänlaisen lihansyönnin puolesta.

    Mereneläväperäisiä n-3-ryhmän rasvahappoja interventioryhmien ruokavalioissa +18% enemmän kuin verrokeilla. Suurempi ero oli kuitenkin kasviperäisten välttämättömien rasvahappojen saannissa:
    Linolihappoa oli interventioryhmien ravinnossa +29% ja α- linoleenihappoa +31% verrokkeja enemmän, pähkinäryhmässä enemmän kuin oliiviöljyryhmässä.

    Perinteistä kreetalaista ruokavaliota enemmän eläintuotteita sisältävän modernin välimerellisen dieetin ruokamääräsuositukset maitotuotteiden, lihan, munan ja kalan osalta ovat:
    Maitoa ja maitotuotteita yhteensä 2,5 dl (tai 250 g) + kovaa juustoa 7 grammaa eli ½ juustosiivua TAI pehmeää juustoa kuten fetaa 14 g päivässä.
    VIIKOSSA punaista lihaa 100 g ( = 14 g/pv) TAI siipikarjan lihaa 100-200g (= 14-28 grammaa /pv) ja lihajalosteita max 50-100 g ( ≤ 7-14 g/pv)
    2 kpl pientä kananmunaa yhteensä 100 g VIIKOSSA ja kalaa 300-450 g VIIKOSSA.

    Suosituksen mukaisesta modernista välimerellisestä ruokavaliosta energiasta 55-60% tulee hiilihydraateista (<15% sokereista), 15-16% (pääosin kasvi-)proteiineista, 30% rasvoista. Kolesterolin määrä jää < 300 mg/pv.

    Vitiello V, Germani A, Dolcetta E, Donini L. The New Modern Mediterranean Diet Italian Pyramid in Annali di igiene: medicina preventiva e di comunità 28(3):179-186 · May 2016. DOI: 10.7416/ai.2016.2096. Ei sponsoreita eikä sidonnaisuuksia. (luettu 4.12.2018).

    Tykkää

    • Kiitos palautteesta. Kerrotko vielä tarkemmin, mistä tietystä painovirheestä kerrot? Lihansyönnin vaikutukset eivät olleet Predimed-tutkimuksesta vaan eri tutkimuksesta.

      Tykkää

      • Tämä: ”Ns. Välimeren ruokavaliota (Estruch et al NEJM 2018), jossa on runsaasti hedelmiä, kasviksia, kokojyväviljaa, kalaa, kanaa sekä lisättynä oliiviöljyä ja pähkinöitä verrattiin Predimed-tutkimuksessa perusruokavalioon.”
        Koska välimerellistä dieettiä ei määrittele runsas – vaan niukka – vaalean lihan syönti. Siihen liittyen siis tuo kommenttini.

        Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s